måndag 13 juni 2011

Skånetrafikens IT-misstag

I Sydsvenskan medarbetarblogg skriver Thomas Frostberg
Skånetrafiken måste göra en IT-pudel:
Skånetrafiken är ett praktexempel på hur man med hjälp av ny teknik kan få även lojala kunder att bli arga kritiker. Det är läge att göra en rejäl pudel och göra det enklare att åka kollektivt.
- Är pengarna slut på Jojokortet?
- Då kan du enkelt fylla på reskassan via nätet, lovar Skånetrafiken i samband med att de infört kontantfria resor. Det låter bra i reklamen, men precis som med de nya biljettautomaterna på stationerna funkar Skånetrafiken inte lika bra i verkligheten som i teorin.


Som resenär och skattebetalare i Region Skåne hade jag velat se följande ändringar:
  1. En omedelbar men mycket genomgripande översyn av biljettautomaternas funktion.

    Man tycker t.ex att hela dialogen för biljettköp borde kunna klaras av innan man ombeds att hålla fram sitt kort, och man frågar sig om inte maskinerna kan fås att reagera snabbare. Är processorkraft månne en hämsko?

  2. Tomma rabattkort till "försäljning" hos busschaufförerna.

    Jag skulle gärna se att man i en biljettautomat kan få köpa en "voucher" som man hos stadsbussarnas chaufförer kan få omsätta till ett laddat rabattkort. Det gör inget om kortet har ett pris som betalas i samband med att det utnyttjas för första gången.

  3. Påfyllning av rabattkort mot uppvisande av svensk fotolegitimation.

    Detta förutsätter att den som legitimerat sig i förväg har anmält ett bankkonto/VISA-konto till Skånetrafiken. Givetvis finns det viss risk för bedrägeri, men eftersom både personnummer och rabattkortet kan spärras senast följande natt så blir förlusten av sådant bedrägeri begränsad. Och den som av oförstånd eller illvilja utnyttjat systemet kan sedan få en faktura med en saftig fakturaavgift.

  4. Särskilda ("personliga"?) rabattkort som redan från början är knutet till ett visst bankkonto, från vilket klumpsumma av lämplig storlek överförs vid behov - antingen automatiskt efter SMS-besked, eller för den som vill ha mera kontroll: efter bekräftelse per telefon/SMS.

    Rabattkortet blir en värdehandling som man måste förvara väl, och som måste spärras om det förloras, men risken i händelse av förlust balanseras av bekvämligheten.

  5. Det vore önskvärt att periodkort för korta perioder (dvs turistkorten) i alla fall bleve en smula mera flexibla.

    Månadskort finns i följande priser, med exempel på sträckor:
    310 kr/mån: mycket korta sträckor, samt tätortstrafik i de flesta städer
    410, 425 kr/mån: Stadstrafik i Malmö, Helsingborg & Lund
    530 kr/mån: Lund-Dalby samt till Malmös mera avlägsna stadsdelar Oxie, Bunkeflostrand & Arlöv
    690 kr/mån: Malmö-Lund, Helsingborg-Landskrona, Ystad-Simrishamn
    880 kr/mån: Malmö-Falsterbo, Helsingborg-Båstad
    1060 kr/mån: Malmö-Ystad, Malmö-Helsingborg, Malmö-Kristianstad


    Man kan då tycka att turistkort i tre prisnivåer kunde varit lämpligt, istället för som nu turistkort för hela Skåne samt separata för Malmö och Helsingborg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar